DNV - ISO 9001 Quality System Certification

Pressmeddelande: Pälsnäringen understöder kontinuerlig och tillräcklig vattenförsörjning för produktionsdjur

28.2.2018

Kontinuerlig och tillräcklig vattenförsörjning för produktionsdjur är grundläggande för djuruppfödning

Tillräcklig mat- och vattenförsörjning är grundläggande för djuruppfödning. Alla djur måste ha kontinuerlig och tillräcklig tillgång till vatten för att stilla sin törst, konstaterar Finlands Pälsdjuruppfödares Förbund, ProFur, i sitt uttalande för Jord- och skogsbruksministeriet om lagförslaget om djurens välbefinnande.

”Pälsnäringen vill att den nya lagen om djurens välbefinnande har en tydlig och klar vattenförordning. Vi vill nu markera vår ståndpunkt, eftersom det har spridits felaktiga uppgifter om vårt ställningstagade i vattenfrågan. Alla våra djur har ständigt fått och kommer fortsättningsvis också få rent vatten, oberoende av årstiden.”, säger ProFurs verksamhetsledare Marja Tiura.

Inom pälsnäringen anser man att Iagstiftningen borde fokusera tydligare på både produktions- och sällskapsdjurs välmående. ProFur anser också i sitt ställningstagande, att det ursprungliga målet för EU:s strategi kunde komma fram tydligare i lagförslaget vad gäller förbättring av produktions- och sällskapsdjurens välbefinnande och utnyttjande av Welfare Quality -mätmetoderna.

Pälsnäringen har själv aktivt vidtagit många åtgärder som främjar djurens välbefinnande och som överträffar de krav den nuvarande lagstiftningen ställer. Av dessa är den viktigaste mätmetoden WelFur, som bygger på Welfare Quality -mätmetoden, vilken utvecklats för att mäta välbefinnandet hos olika djurarter.

”Pälsnäringen har varit en föregångare inom basproduktion gällande mätning av välbefinnande och vi fortsätter utveckla djurens livskvalitet på en nivå som överstiger lagens minimikrav”, säger Marja Tiura.

Tilläggsinformation:

Marja Tiura, verksamhetsledare, ProFur, Finlands Pälsdjuruppfödares Förbund rf, marja.tiura@profur.fi 050 511 3060

Johanna Korpela, veterinär, ProFur, Finlands Pälsdjursuppfödares Förbund rf, johanna.korpela@profur.fi 050 464 8834