Paikallisuus ja perinteet inspiroivat

Hanna Nurmi on pääkaupunkiseudulta kotoisin oleva nuori nainen, josta tulee vaatesuunnittelija. Hän opiskelee parhaillaan Pietarsaaren Centria-ammattikorkeakoulussa kansainvälisellä Fur Design & Marketing -linjalla. Turkis inspiroi häntä, koska se on paikallinen materiaali, jolla on pohjoismaiset perinteet ja upeat ominaisuudet.

 

Hanna Nurmi är en ung kvinna från storstadsregionen som vill bli kläddesigner. Hon studerar som bäst på den internationella linjen Fur Design & Marketing, vid yrkeshögskolan Centria i Jakobstad.

”Vägen till att börja studera päls har varit komplicerad, men jag har alltid varit intresserad av material där man tydligt ser en respekt både för arbetet (i detta fall med pälsdjuren) och för materialet. Jag är ingen vän av ”köp och släng”-kulturen”, säger Hanna. 

”Bland mina vänner finns både de som är för och emot päls. Om något så har mitt val att studera päls väckt många diskussioner”, säger Hanna och skrattar. Hon berättar att hon själv är en ”naturtyp” och därför har en del människor uppfattat det som motsägelsefullt att hon jobbar med päls. ”Men de flesta har ändå varit positiva till -och intresserade av det jag gör”, tillägger hon.

Pälstillverkning ett hantverk

”Att tillverka päls är till mångt och mycket ett hantverk”, säger Hanna. Hon förklarar att situationen inom denna bransch är lika som inom andra hantverkssektorer: kunniga handarbetares färdigheter förs inte längre automatiskt över till yngre generationer. Det kan också vara svårt att hitta någon som vill ta över ens företag när det blir dags för pension och således läggs fler och fler företag ner. ”Det är synd att det i Finland, det land där vi producerar förstklassigt material, inte finns flera unga som fokuserar på pälsdesign och de tillverkningsmöjligheter pälsmaterialet ger”, säger Hanna.

”Jag använder själv päls och pälsdetaljer så ofta jag bara kan. Päls är det absolut bästa materialet på våra breddgrader. I mina egna designer använder jag helst naturliga material och jag gillar att kombinera silke, bomull och läder med päls”. Hon tipsar också om att päls kan användas till mycket annat än kläder, bland annat i inredning. Hanna drömmer om ett eget företag som säljer pälskläder och detaljer, men först hoppas hon få chansen att jobba med- och lära sig av- de som redan är proffs inom branschen.

Är pälsnäringen en bransch i solnedgång?

”Det skulle jag inte säga. På mina utlandsresor har jag sett att pälsnäringen inte är på väg någonstans. De stora modehusen använder päls i sina kollektioner både nu och i framtiden, i stadsbilden kan man se mycket päls och bland annat i Japan är det ett allt mer populärt material”, säger Hanna.

Framtidsutsikter inom pälsbranschen på modesidan finns främst utomlands, tror Hanna. Men tillägger att internet hela tiden skapar nya möjligheter även inom denna bransch i Finland. ”Också här har man den senaste tiden äntligen börjat se ett intresse för päls bland yngre designers”, konstaterar hon.

Foto Kasper Gustavsson